AMERICAN LIFE VOL. 2

7.3.09

Amerika'da yaşama alışverişle devam ediyoruz. En çok memnun olduğum ve özleyeceğimi düşündüğüm şey de bu. Gerçi ilk zamanlar herşeyi Türk parasına çeviriyordum. Öyle olunca da bazı şeyler pahalı geliyordu. Üstelik o zamanlar dolar 1.10'du. Sonra alıştım ve görmeye başladım ki, pek çok şey ülkemizle kıyaslanınca ucuz. Özellikle makyaj malzemelerinin fiyatı şaşırtıyor beni. Hatta ilk şaşırdığım şey de Neutrogena sabun olmuştu. Türkiye'de yaklaşık 15 liraya alıyordum, burada 1,5 dolar :) Tüketim toplumu olduğunu kanıtlarcasına herşeyi bulmak mümkün. Tüketici için herşey düşünüldüğü gibi, memnuniyete de çok önem veriliyor. Mesela, aldığınız her hangi bir üründen memnun kalmazsanız, -kullanın ya da kullanmayın- iade edebiliyorsunuz. Ürünün büyük, küçük, pahalı, ucuz olması hiç önemli değil. İade ederken, biz de olduğu gibi, ikna etmeye de çalışmıyorlar sizi. Sonra sık sık indirim oluyor. Biz de elimizden geldiğince yararlanmaya çalışıyoruz :) Mağazalara girince en gıcık olduğum şeyi de söylemeden geçemeyeceğim, Did you find everything all right? Ne kadar çalışan varsa soruyor 5 dk. içinde. Ben mağazalarda ilgi istemeyen bir müşteriyim kardeşim, gidin başımdan demek istiyorum her defasında..
Gelelim günlük dile. Yine ilk günler o kadar değişik geliyordu ki her ses, her cümle. Bize öğretilenden çok farklı konuşma dili. Alışmak, uyum sağlamak zaman alıyor. Sonra, i'm sorry var bir de başa bela. Ne olursa i'm sorry deyip geçiyorlar. Suçlu olsun ya da olmasın, hiç önemli değil. Örneğin, markette birine çarptınız yanlışlıkla. Hata siz de olsa bile karşı taraf i'm sorry diyor. Ben hep afallıyorum böyle durumlarda :)
***
Hepinizin bildiği Green Card durumu var bir de. Kaba bir tabir olacak belki ama ipini koparan geliyor. Şu 7 ayda dolaylı da olsa tanık oldum. Green card bir mucize gibi olmuş insanlar için. Dil bilmeden, doğup büyüdüğü şehirden bile hiç çıkmamış insanlar tesadüf sonucu başvurdukları Green Card'ın çıkmasıyla, hiç korkmadan ülke değiştiriyor ve burada öyle rezillikler çekiyorlar ki.. Maalesef kurtuluş olarak gördükleri yerde de ekmek aslanın ağzında. Hele ki şu günlerde yaşam hiç de kolay değil.
***
Zorlu yaşam koşulları demişken, çalışanlar arasında yaş sınırlaması yok ve emeklilik şartları çok farklı. 70 yaşında bir teyzeyi her işte görebilmeniz mümkün. Marketlerde kasiyer olarak çalışan, elleri titreyen, ayakta durmakta zorlanan, beyaz saçlı bir teyze/amca yaşamını devam ettirebilmek için çalışmak zorunda maalesef. Bir de kadınları her türlü işte görmek mümkün. Tır şoförü, taksi şoförü, postacı.. vs. Bu arada tır şoförlerinin de çalışma şartları bizde ki gibi değilmiş ve iyi para alıyorlarmış. İyi para alan başka bir iş kolu da musluk tamircileri. Tıkanan musluğun bir parçası değişti, 90 dolar bayıldık işçiliğe:)
Bugünlük de bu kadar olsun.
İyi bir hafta sonu geçirirsiniz umarım..


16 yorum:

Martie! dedi ki...

1.yazını da okudum.Çok güzel olmuşlar devamını bekliyoruz =)

Bu arada 1,5 dolar mı cidden ya ? xD

herşeyden azıcık dedi ki...

Selam Nazo.Belli bir süreden sonra ım sorry duymak bayıcı olabilir tabi ama bizimkiler gibi en azından omuz atıp sonrada dövücekmiş gibi bakmalarından iyidir.Bir süreliğine New York'a gitmiştim bir halı işi için adamlar 1 hafta önce halıyı alıyorlar 1 hafta sonra yaptıkları partide kullanıp (100 bin 150 bin dolar civarında)arkadaşlarına hava atıp tekrar geri getiriyorlar bu kadar gıcık birşey olamaz inan bana.Zaten en son gelene açık açık sordum halının üzerindeki şarap ve yemek lekelerini görünce parti nasıl geçti diye.Anlıyacağın heryerde uğraşırsan sinir olunabilecek şeyler bulursun.Hiç kafana takma kocacınla mutlu ol.Sultanahmet'ten kocaman öpücükler.

Flame dedi ki...

Musluk tamircisi olasım var :) Nazoooo! Alışveriş için kaçsımda var oraya ama kısa süreliğine :) Fazla kalamam I'm sorryyy :))))

ayci dedi ki...

anlattiklarina göre, biraz avrupayi animsiyorum!
i´m sorry´ler filan! bizde olsa, biliyorsun sende iste, ÖNÜNE BAK LAN derler! :)

Adsız dedi ki...

Sürekli olunca sıkıcı olsa gerek ama bizim buralardaki manzara da şudur; özür dilersin hala vıdı vıdı eder.En son dersinki aaa özür diledik ya!Al sana kavga!Alış verişte ben de sevmem birilerinin yanıma gelmesini.Kendimi taciz edilmiş gibi hissederim.Müşteri haklarıyla ilgili olarak da; bu niyete bağlı çünkü durum suistimale açık bir durum.Vicdanın rahatsa diyecek bir şey yok.Türkiye'de de alırsın bir şey, bir sorun çıktığında çözebilmek için hayatın boyunca atmadığın taklayı atarsın.
Seriye devam et çünkü Amerika çoğu için mucize kıta ama gerçekler öyle değil.Ben gitmeye cesaret edememiştim.

AskinAy dedi ki...

ordaki hayattanda bilgi edinmis olduk tesekkürler gülüm bizim buralarda hemen hemen ayni aslinda:)fakat Tr'de'de magaza icine girildiginde hemencecik yapisipta soruyorlar nasil yardimci olabilirim diye bende ozaman sinir oluyorum iste:)birak bir kardesim gezeyim dolanayimda ha illa sormak istiyorsan daha sonra ya sakla bu soruyu:)demi ama:)sevgiler canim keyifli haftasonlari diliyorum...

zehra dedi ki...

ılk yazıyıda okudum cok guzeldı ne kadar ılgınc dımı ınsandan ınsana fark edılıyor :))

Pilli-Cadi dedi ki...

amerika'da yasam söyle bir bakildiginda cok cazip geliyor insanlara.
aslinda hic de o kadar cazip degil herkes icin öyle degil mi?
sans isi gibi geliyor biraz da. ya da ipini koparip gitmeden birseyler düzene koyulmaya hazir bekliyor olmali. yoksa olacak gibi degil koskoaca yerde.
sosyal bir ülke degil insanlarin cogunun sigortasi bile yok sanirim, özel sigorta ödüyorlar eger istiyorlarsa.
cok zordur tahminimce bircoklari icin orda yasamak.

zilsizzarife'nin yeri dedi ki...

Amerika işte büyülü şehir:)
Sen yapabildiğin kadar alışveriş yap en iyisi:)

İçimden Geldiği Gibi dedi ki...

iki yazınıda severek okudum.çok ilginç konulardan bahsetmişsin.Daha önce duymadığım şeylerde vardı iyi oldu.Acaba aklına gelen olursa 3.bölüm hatta 4...ne güzel olur:))

nazo dedi ki...

* Martielex, teşekkür ederim. Evet, 1,5 dolar.

* Herşeyden Azıcık, haklısın :) Sinir olunacak şeyler her yerde çıkıyor ama halı mevzusu ilginçmiş :) Sevgiler..

* Aleeevvv gel beraber iş kuralım. Sermaye olarak iki alet çantası yeter :)) İlk zamanlar zorluk çekeriz, yapamazsak im sorry der geçeriz :p Kazandığımız paralarla da Paris'e gidelim, nedersin?

* Ayci öyle olur bizde ama burda da ota çöpe im sorry dedikleri için pek samimiyeti kalmıyor işin :)

* Gülen Ablacım haklısın.. Suistimale açık bir konu ama demek ki olmuyor burada öyle şeyler ya da oluyor ama önemsenmiyor. Amerika, paran, işin, düzenin, burada yaşama gücün varsa güzel ama aksi hallerde mucize yaratmıyor.

nazo dedi ki...

* Aşkınaycım, buradakilerin soruş stili esas ilginç gelen bana. Rahat olmak en güzeli, ihtiyaç olunca da bişeyler sorabileceğimiz kadar yakın olsunlar tabii :) Sana da keyifli hafta sonları canım..

* Zehracım, insanlar ve kurallar farklılaştırıyor :)

* Pilli Cadı, özel sigorta gibi şeyler var galiba ama maddi açıdan yüklüdür sanırım. Çok zor gerçekten, hele ki krizden sonra.. İnsanlar çok bilinçli olamıyor maalesef.. İş, çok para, rahat yaşam umuduyla yollara düşüyorlar.

* Zilsizcim valla amacım o. Bakalım artık :)

* İçimden geldiği gibi seri devam edecek :) Teşekkürler..

Moonish (moonsun) dedi ki...

Nazo gozlemlerin aynen yerli yerinde :) ama ebn en cok ne sasirtmisti biliyor musun, emeklilik yasi coktangecmis insanlarin bile hala actif olrak is hayati icinde yer almalari :) Keske bizde de boyle olsa diyorum, uretim toplumu olurduk resmen :)

Kocaman optum seni Nazocum :)

Haydins dedi ki...

Nazocum,
Cok sevdim bu yazilari..Buradada tam tersi musteri memnuniyetsizligi on planda..gorevliler nasil kotu davraniyor bize bohuuuu...aglamak istiyorum..Gecen bir magazaya girdim pesimi birakmadi gorevli kiz yardim istemiyorum dedim ama bu boyle su soyle bid bid konustu durdu..Hemen kactim hic sevmem :)

Adsız dedi ki...

Nazo eşim tesisatcı geliyoruz:D
o Bu değilde yurt dışında ölmekte olan mesleklere tesisatcılık, terzi, tornacı aklıma gelen gelmeyen bu tarz işler için fon bile açılıyormuş. Nesilden nesile geçsin diye.

nazo dedi ki...

* Moonishim nerdee.. Biz de o yaştan sonra insanlar iki büklüm oluyor :)

* Haydinscim aynen.. Peşimde biri varsa, bir de konuşuyorsa beğensem de almam bişey :)

* Nesrincim vallahi hiç vakit kaybetmeyin :) Cidden bu tip işleri yapacak eleman olmadığında mı ne, çok iyi para kazanıyorlar. Bizde ki durum malum..