AMERICAN LIFE VOL. 4

10.3.09

Serimizin son bölümünde bahsedeceğim ilk konu 'sağlık sistemi'. İnsanlar sağlık sigortalarını kendileri alıyorlar, bizde ki gibi devlet güvencesi yok. 6 aylık, 1 yıllık sürelerde alıp, bittikçe yeniliyorlar. Temel sağlık sigortaları diş, göz, cilt hastalıklarını kapsamayabiliyor. Hastane masrafları çok pahalı. Basit bir hastalıktan 1 hafta hastanede kaldığınızda 7000-8000$ kadar ödeme yapmak zorunda kalıyorsunuz. Bunun ameliyatı var, tahlilleri var. Yani Amerika'da hasta olmak oldukça masraflı. Ben diş ve cilt problemlerimi bekletiyorum, zira bu kadın gibi bir ışık göremedim henüz!
***
Bizim 1 milyoncular olur ya, burada onlar 99 cents. Duyunca gülmüştüm, gitme fırsatı olmadı henüz ama herşeyin ucuzu oluyormuş. Yalnız kriz öyle bir vurdu ki buraları, yılların 99 cents'i '1 dollar' oldu :)
Bana göre mantıklı olan bir diğer uygulama ise, banka hesabı olan herkesin kredi notunun olması. Kredi notu, kişilerin borç ödeme güvenirliliğini gösteren bir derecelendirme sistemi. Borçlarınızı düzenli ödemediğinizde kredi notunuz düşer. Kredi notunuz düştüğünde her hangi bir bankaya tüketici kredisi veya kredi kartı başvurusu yaptığınızda reddedilecektir. Ya da bir kaç kez üst üstte kredi başvurusu yaparsanız, yine düşer. Kredi notunuz, her ay güncellenir. Ev kiralarken bile kredi notunuza bakarlar. Düşükse ev kirasını ödeyemeceğinizi düşünerek, evi sizi vermeyebilir ev sahibi. Kısaca aklınıza gelen tüm finansal işlerinizi etkiler.
***
Ve son olarak çoraba bile taksit yapılan bir ülkeden geldikten sonra, burada en sevmediğim şey herşeyi peşin almak zorunda olmak. Sadece ev ve arabaya taksit yapıldığını biliyorum. Bazı istisnalar varmış gerçi ama bize denk gelmedi. Özellikle kıyafet alırken çok koyuyor bana bu durum :)
***
İşte böyle.. Atladığım çok şey vardır eminim ama aklıma gelenleri paylaşmaya çalıştım. Burada olmak benim için farklı bir deneyim oldu. En azından farklı bir ülkede yaşamak istemediğimi yaşayarak öğrenmiş oldum. Şartlar burada yaşamaya zorlasaydı, elbette daha farklı olurdu herşey ama iyi ki öyle olmadı. Maddi olarak burada yaşamanın avantajı çok fazla ancak ikimizde işin manevi boyutunu aşamadığımız için mutluyum ben. Yine de hayatım boyunca unutmayacağım tabii ki. Ne de olsa iyi kötü, ilk yuvamızı burada kurduk :)
Fotoğrafları bugün bahçemizde çektim.
Bahar geldi artıkk !!
İyi haftalar..


12 yorum:

Haydins dedi ki...

Fotograflar cok guzel :) bayilirim bu bahar ciceklerine :)

Insanlarinda gelirleri ona gore diye dusundum simdi saglik filan pahali diyorsun ya..Burada da aksine ucuz, hatta rus vatandaslari dogru duzgun para bile vermiyorlar..Ama bende hep Tr'ye erteliyorum doktor islerimi guvenemiyorum nedense :)

herşeyden azıcık dedi ki...

Günaydın.O kadın benim gibilerin verdiği vergilerle o ışığı gördü güselim.Ben ,sen gidip de Amerika'da by-pass olabilir miyiz?Şimdi seçim var ben her zaman oy vermek yerine (verecek parti olmadığından)güzel bir şiir yazıyordum kağıda heheh.Ama bu sefer ''bunu yazan tosun.....''yazacağım.Onların da umurlarında sanki ama benim oyumu alamıyacaklar.Sanmaki başörtüsü vs şeylerden dolayı.Sadece artık beni ve diğer insanları sömürmiyecek insanlar çıkmayıncaya kadar da böyle devam edecek.Neyse kafanı şişirdim yağmurlu bir Sultanahmet sabahından kocaman öpücükler.

Adsız dedi ki...

aynı çiçeği dün evin garajına giderken bahçede gördüm o kadar güzeldiki bi dahaki sefere fotoğraflamalıyım dedim. bu fotoyu görünce gerek kalmadı :))

TUĞBA'NIN DÜNYASI dedi ki...

Canım;
nerede olursa ve nasıl olursa olsun ilk yuvanın kurulduğu yer tabiki unutulmaz.böyle anlatıyorsun ya süper oluyor.bilgileniyoruz.sağlık sistemlerinin bu denli pahalı olduğunu biliyorum artık yurt dışındaki insanlar türkiyey tercih ediyorlar sağlık hizmetleri konusunda.yurt dışında tanıdığım çoğu arkadaşım böyle yapıyor ve bildiklerim de.ayrıca şu bir milyonculardan orda da olmasına çok güldüm.süper yaa.ben onları gezmeyi seviyorum.her ne kadar çoğu şey dandik olsa da.sen de dönmeden bir git yaa bakalım nasıl gör bize de anlat.merak ettim ben..ayrıca baharı erken getirdin bizim için çiçeklerinlee.çok tatlılarr..

zehra dedi ki...

baharın gelmıs olması ne guzel
hastaneerın bu kadar pahalı olmasıda cok kotu gercı madıı acıdan yasamanın guzel olması buyuk avantaj

Moonish (moonsun) dedi ki...

Nazomm ne guzel bahar gelmis oaralara :)) Burda cicek acan agac bilem yok :)) Hepsi Palmiye :)

el*ff dedi ki...

N@zoo buralarada geldi bahar hem de aynı çiçeklerle :))
Çok keyifle okudum bu yazı dizisini tşk ler :)))

Adsız dedi ki...

Su 1 milyoncuya :) ben gittim. Oyle cok abartilacak bir yani yok ama mesela disaridan en ucuz 4 dolara alacaginiz standart bir pizza kesecegini 1 dolara bulabiliyorsunuz. Oldukca guzel bardak tabak ozel gunler icin cocuklara ivir zivir vs. herbir sey var. Hatta Turkiyeden gelmis yesil zeytinler de var:) ha bir de aslinda 1 dolar diye aldiginiz urun kasada vergisiyle 1,15 e cikabiliyor :)
Fotolar harika ....

nazo dedi ki...

* Haydinscim, ben de çok severim bu çiçekleri.. Sigorta yaptırmıştı eşim bana ama göz, diş, cilt karşılamıyor. Şimdi nereden baksan sadece cilt 1000 dolar tutar. Bekletiyorum ben de.. Cidden çok pahalı sağlık.. Rusya sosyal devlet işte :)

* Herşeyden azıcık, katılıyorum tüm düşüncelerine.. Sevgiler..

* Özlem :))

* Tuğbacım, kesinlikle.. Sağlık konusunda ise bizdeki sonradan görmelerde yurtdışını tercih ediyor. Çok param olsa dahi aynı şeyi yapmazdım eminim.. Gideriz belki fırsat olursa, yazarım.. Çiçekler ne güzel değil mi? Öpüyorum canım..

nazo dedi ki...

* Zehracım pek çok işten iyi kazanılıyor ama işte hayat pahalı. Gerçi halk şikayetçi değil..

* Moonish burada baya var. Palmiyeler baskın çıkıyor gerçi :)

* Elifcim rica ederim. Şimdi de yaz gelsin :))

nazo dedi ki...

* Gülsümcüm vergi olayını yazmayı unuttum, ama gıcık bi durum. Özellikle büyük eşyalarda. İlk zamanlar unutuyordum hep, vergisiyle şu kadar diye hesaplıyorum artık :) Ivır zıvır şeyler için iyi demek ki, 1 milyoncu :)

Unknown dedi ki...

Bu yazı dizini erken bitirmene üzüldüm;( Çok keyif aldım okurken. Üni bittikten sonra yüksek lisans için oraya gelicektim, fakat yaşadığım talihsiz bir olaydan dolayı suya düşmüştü planlarım. Şimdi gelecek sene için düşünüyorum. Ama bir yandan da bu ekonomik kriz havası ve bu duyduklarım beni soğutuyor açıkcası.

Senin geri dönecek olmana da çok sevindim, insanın yuvası gibi yok gerçekten..